A PPC szolgáltatások reális árazása nyilvánvalóan egy kényes kérdés, mivel látszólag ellentétes érdekeket képvisel a megbízói és a vállalkozói oldal. Ez az ellentmondás azonban látszólagos, mivel egy korrekt ügynökség tekintetében az ügynökség érdeke ugyanaz, mint a megbízóé: hosszútávú, sikeres üzleti kapcsolat. Milyen információk alapján tudunk ügyfélként jó döntést hozni a PPC árajánlatokkal kapcsolatosan – különösen akkor, ha nem értünk a témához, vagy nagyon különböző tartalmú és árú ajánlatokat kapunk?
Csak a win-win szituáció működik
- Egyrészt el kell érnünk, hogy az ügyfélnek megérje velünk dolgozni. Nem trükkökkel szeretnénk magunkhoz láncolni a cégeket, hanem azt szeretnénk, hogy azért dolgozzon velünk valaki, mert ez neki is pozitív üzleti eredményt jelent.
- Másrészt természetesen az előbbi feltétel mellett szeretnénk mi is olyan üzletet kötni, ami számunkra is megéri, tehát nem igényel több erőforrást, mint amennyiért az ügyfél fizet – mert ez érthető okokból nem fenntartható számunkra.
Ha ez a két feltétel megvalósul, akkor sikerül összehangolni a két fél érdekeit és hosszú távú, sikeres kapcsolatot építeni. Ahhoz, hogy ezt ügyfélként elérjük nem árt tisztában lennünk pár alap összefüggéssel. Ebben szeretnénk segítséget nyújtani.
1. Azt kapjuk, amiért fizetünk
Az online marketingben csakúgy, mint az élet többi területén nagy általánosságban azt kapjuk, amiért fizetünk. Egy márkás, drágább termékkel szemben nem ugyanaz az elvárásunk, mint a töredékébe kerülő, “no-name” alternatívával szemben. Joggal várjuk el, hogy az árbeli különbség a minőségben is kifejeződjön. Ezzel nem azt akarjuk mondani, hogy egy drága, lehúzó árajánlat biztosan jobb minőséget garantál számunkra, mint egy olcsóbb, mert sajnos egyáltalán nem…sőt az sem kizárt, hogy az olcsóbb ajánlatok között ne lehetne megtalálni az ár/érték arányban a legjobban. Abszolút! Csak ahhoz, hogy megtaláljuk a számunkra tényleg legkedvezőbb ajánlatot – ami ritkán esik egybe a legolcsóbbal – tudnunk kell, hogy mire figyeljünk.
2. Az idő pénz
A marketing ügynökségek alapvetően a szakértőik idejét adják el, amikor leszerződnek egy ügyféllel. Az eredményességünk alapvetően attól fog függeni, hogy milyen tudású szakértő mennyi időt foglalkozik azzal, hogy eredményt érjünk el. Ez iparágtól és a verseny kiélezettségétől is függ, de minden helyzetben igaz, hogy van egy olyan belépési küszöb, ami alatt nem végezhető el értékelhető szinten az adott feladat. Vagyis egy minőségi szolgáltatónak rá kell szánnia az időt mind a kampányra, mind az eredmények kiértékelésére, mind pedig az ügyféllel történő konzultációra. Ennek hiányában csak úgy fog tudni alacsony árat kínálni, ha valamit “kispórol” a kritikus fontosságú feladatok közül – ennek árát pedig sokszorosan meg fogjuk fizetni ügyfélként. A képzett, profi tanácsadó ideje nem olcsó, tekintettel arra, hogy nem csak a betanulási idő mérhető években, hanem folyamatosan kiemelt időt kell fordítania a saját továbbképzésére – mert enélkül esélye sincs lépést tartani az iparági fejlesztésekkel.
3. A tudás és tapasztalat pénzben mérhető
Ha performance marketingben gondolkodunk, akkor életbevágó, hogy lépést tartsunk a piaccal és igyekezzünk mindig a leghatékonyabb és leginnovatívabb eszközöket használni. Számos esetben akár több tíz hirdetővel kell felvennünk a versenyt és ha nem vagyunk a legjobbak között, akkor esélyünk sincs valódi eredményt elérni. Ezért kiemelten fontos, hogy olyan partnerrel dolgozzunk, akinek van tapasztalata és számos hasonló kampányt látott már. Egy profi szakértőnél vagy ügynökségnél olyan mennyiségű “know-how” tapasztalat gyűlt össze az évek során, amely alapján nagyságrendileg hatékonyabban és gyorsabban tudnak eredményt elérni. Ez rendkívüli mértékben csökkenti az ügyfél oldali kockázatot, hiszen nem a mi büdzsénkkel fogja kikísérletezni, hogy mi működik, mi nem, vagy hol tud feleslegesen elfolyni a költés, annak megtérülése nélkül.
4. A céljainkhoz és a piaci helyzethez megfelelő szolgáltatót válasszunk
Nagyon lesarkítva nem mindegy, hogy egy mezőkövesdi szervízt, budapesti autókölcsönzőt, egy nemzetközi webshopot vagy egy prémium B2B szolgáltatást szeretnénk hirdetni. Minél erősebb versenybe szeretnénk beszállni, annál inkább igaz, hogy “the winner takes it all”. Azaz amíg egy egyszerű esetben egy gyengébb minőségű kampánnyal és sokkal kisebb erőforrás befektetéssel is eredményt érhetünk el, addig a kemény, kiélezett piacokon nem lesz esélyünk ugyanazzal a gyengébb minőségű szolgáltatással. A jó hír, hogy a verseny nagysága sok esetben összefügg a jövedelmezőséggel, tehát minél erősebb a PPC verseny, annál valószínűbb, hogy megéri invesztálni az online marketingbe.
Nem csak minőségben és tudásban érdemes jól belőni az igényeinket, hanem fókuszban és iparági specializációban is. Szinte minden ügynökségnek megvannak azok a kiemelt területei, amelyekben a legtöbb ügyféllel és tapasztalattal rendelkezik, legyen az az ecommerce, B2B, turizmus, FMCG, egészségügy, export vagy bármi más. Az árajánlatok kiértékelésénél mindenképp érdemes figyelembe vennünk a releváns iparági tapasztalatot is.
5. Költség helyett megtérülésben gondolkodjunk
Ahhoz, hogy megalapozott döntést tudjunk hozni, nem árt tisztában lennünk a teljes képpel. Az eredményességünk nyilván attól fog függeni, hogy végül a summa befektetés/profit mutatónk hogy alakul. Ennek csak egy és talán kevésbé fontos eleme a PPC szolgáltatási díj. A megtérülésünket sokkal jobban fogja befolyásolni, hogy a rendelkezésre álló büdzsénket mennyire hatékonyan használta fel az ügynökség és milyen támogatást nyújtott a lehetőségek kiaknázásához. Ha a büdzsénk 80%-a felesleges kattintásokra megy el, akkor lehet bármilyen olcsó a szolgáltatás, szinte biztos, hogy nem éri meg nekünk. Ha nem a legjobb közönséget érjük el vagy kétszer annyit fizetünk egy kattintásért, mint ami szükséges, akkor nyilvánvalóan nem jártunk jól. Összességében a megtérülésünket elsősorban nem a PPC szolgáltatásra fordított díjnak kellene meghatároznia, hanem annak, hogy ez mekkora eredményt képes produkálni.
Egy egyszerű példával bemutatva:
300 000 forintos hirdetési büdzsével kívánunk hirdetni és egy konverzió számunkra 50 000 forint profitolt termel.
- “A” szolgáltató
- Havi szolgáltatási díja 60 000 forint
- A büdzsénk havonta 5 konverziót generál, ami nekünk 250 000 forint profitot jelent
- A summa költségünk: szolgáltatási díj 60 000 + büdzsé 300 000 = 360 000 forint
- Ezzel szemben a kalkulált profitunk= 5 konverzió * 50 000 forint = 250 000 forint
- Tehát 360 000 Ft költséggel szemben csak 250 000 Ft profit áll – nem jártunk jól.
- “B” szolgáltató
- Havi szolgáltatási díj 150 000 forint
- A büdzséből havonta 15 konverziót generál, ami nekünk 750 000 forint profitot jelent
- A summa költségünk: szolgáltatási díj 150 000 + büdzsé 300 000 = 450 000 forint
- Ezzel szemben a kalkulált profitunk 15 konverzió * 50 000 forint = 750 000 forint
- Tehát 450 000 Ft költséggel szemben 750 000 Ft profit áll – jól jártunk, pedig sokkal “drágábban” vásároltuk a szolgáltatást
6. Készüljünk fel – írjunk jó briefet vagy legalább kérdezzünk jól!
Ahhoz, hogy minél pontosabb és korrektebb árajánlatot kapjunk nagyon fontos, hogy lehetőség szerint minél több információt megosszunk az ügynökséggel. Mutassuk be magunkat, a céljainkat, számoljunk be a korábbi tapasztalatokról (ha voltak) és igyekezzünk minél pontosabban megfogalmazni az igényeinket. Ha számszerűsítve meg tudjuk adni a célokat, az mindenképp segít a tervezésben. Ha nem vagyunk biztosak magunkban, akkor merjünk bátran kérdezni és figyeljünk oda arra is, hogy tőlünk mit kérdez az ügynökség! Mennyire szeretné a partner megérteni a helyzetünket, problémánkat? Elmondja-e számunkra is érthetően az elvárható eredményeket, kockázatokat? Szakmailag alá tudja-e logikus érvekkel is támasztani a javaslatait? Egyáltalán kompetensnek és hitelesnek tűnik-e a számunkra? Kérjünk ajánlatot több cégtől és hasonlítsuk össze őket a fenti szempontok alapján – így sokkal könnyebben megtalálhatjuk a számunkra ár/érték arányban megfelelő partnert.
7. Ne próbáljunk almát a körtéhez hasonlítani…
Nagyon fontos, hogy ne próbáljunk almát a körtéhez hasonlítani! Nem mindegy, hogy ki mire ad ajánlatot pontosan. Van aki csak a legminimálisabban elvárható feladatokat kezeli, míg más ügynökség sok órát tesz bele a stratégiai munkába, kutatásokba, előkészítésbe. Van aki beleérti a PPC szolgáltatásba a teljes mérési stratégia kialakítását is, mást viszont az sem zavar, ha egyáltalán nincs Google Analytics a weboldalban. Van ahol egy havi automata gyorsriporttal letudják az elemzést, míg máshol egy szenior szakértő órákat tölt azzal, hogy megértse az adatainkat és azokat lefordítsa számunkra is érthető információkká, illetve ez alapján stratégiai javaslatokat fogalmazzon meg. Nem mindegy, hogy napi szinten szeretnénk telefonon egyeztetni a kampánymenedzserünkkel vagy megelégszünk az emaillel, esetleg havi 1 órás megbeszéléssel is. Van ahol havonta egyszer néznek rá a kampányra jó esetben, máshol akár napi gyakorisággal is kezelik őket. A sort még sokáig lehetne folytatni, a lényeg, hogy reálisan lássuk, nekünk mire van igényünk és ehhez képest pontosan miért fizetünk.
8. Ne higgyünk az irreális ígéreteknek!
Összegezve a fentieket nincs egy mindenki számára optimális recept annak tekintetében, hogy mi a korrekt ár és mi nem az. Általában van egy reális belépési küszöb, ami azt jelenti, hogy havi pár órában szinte kizárt, hogy érdemi eredményt tudunk elérni, tehát nem érdemes se az előkészítést, se a kampánykezelést, se az eredmények áttekintését elnagyolni, mert annak sokszorosan fizetjük meg az árát.
A másik ökölszabály, hogy bár az igényeink és a pénztárcánk függvényében választhatunk a számunkra legmegfelelőbb ár/érték arányú szolgáltatók közül, irreális ígéretekben felesleges bíznunk… Itt is van “fapados”, “economy” és “business class” szolgáltatás – csak itt a fapados sokszor nem éri el még az alapcélt sem… Bár kifoghatunk jó deal-eket, “error fare” nem igazán van – egy külvárosi panel áráért nem fogunk budai villát kapni. Ha ilyen ígéretet látunk, akkor ott biztosan nincs rendben valami. Lássunk reálisan és hallgassunk a józan eszünkre – valamint igyekezzünk minél alaposan tájékozódni a témában, még üzletkötés előtt!