Nem láncolunk magunkhoz!

Nem láncolunk magunkhoz!

Ügynökségként nem egyszer találkoztunk már azzal a helyzettel, amikor egy jó növekedési potenciállal bíró vállalkozás szeretne kampánykezelő ügynökséget váltani. Ennek oka lehet egy elöregedett, proaktivitás-mentes kapcsolat, vagy esetleg az, hogy megromlik a „kémia” a megbízó és az ügynökség között, de legtöbb esetben lássuk be, az áll a háttérben, hogy az az ügynökség – vagy szakértő – , aki(k) korábban elnyerték a megbízó bizalmát szakmai kompetencia hiányában nem tudja hozni azokat az eredményeket, amelyekről sejthető, hogy elérhetőek lennének.

Sokszor sajnos csak akkor derül ki, hogy nem foglalkoztunk a szerződéssel eléggé, amikor már késő, pedig az alapelv az az, hogy: Szerződéskötéskor kell minden olyat megvitatni, amivel később nem szeretnénk foglalkozni!

Az árazás és a feladat specifikálás mellett a legfontosabb kérdés, amit tisztázni kell a szerződés aláírása előtt, hogy milyen a leendő szerződés időtartama és milyen felmondási lehetőségek állnak a felek rendelkezéseire.

Állandó kampánykezelési megbízás esetében – véleményünk szerint – a legbiztonságosabb mindkét fél számára, ha határozatlan idejű szerződés köttetik, 30 esetleg 60 napos felmondási idővel, ami teljesen normálisnak tekinthető az üzleti életben.

Miért van szükség a felmondási időre? Azért, mert ez mindkét felet védi. Gondolj csak bele, mit csinálnál, ha épp főszezonban péntek délután hagyna ott a kampánykezelő ügynökség, vagy épp a nyaralásod első napján jelentené be, hogy: Sorry, ennyi volt! Bizonyára éreznéd a felmondási idő hiányából fakadó problémát! Ügynökségi oldalról azon felül, hogy tervezünk a várható bevétellel, a szakértők leterheltségével csakúgy, mint bármely más vállalkozás, szintén védő szerepet tölt be ez a rendelkezés.

Előfordult már, hogy közvetlenül a felmondás előtt olyan mennyiségű kampányépítést kért (volna) tőlünk a megbízónk, amely csak a következő 6-8 hónap alatt térült volna meg számunkra. Ebben a szituációban arra ment a játék, hogy felállíttatja a kampányokat velünk, külön kampányépítést nem fizet – hiszen ott van a havi menedzsmentdíj -, majd felmondja a szerződést és egy szakkönyv birtokában kezeli/optimalizálja majd a hirdetéseket 😊 Így spórolva meg a menedzsment díjat, így égetve el nagy összegeket, és így esve el rengeteg profittól, vagyis hatalmas öngólt rúgott!

Mi a helyzet a fix idejű szerződéssel?

Nagy általánosságban úgy gondoljuk, hogy az az ügynökség, vagy szakértő, aki éves, kétéves szerződést ígér, az gyanús lehet, ráadásul ha ez azzal párosul, hogy előre kéri tőlünk a kampánykezelési díjat, akkor biztosan sántít valami. Mondjuk ki: A PPC kerekasztalnál mi nem ezek vagyunk! Örömmel vállaljuk a megmérettetést, és ezzel azt is, hogy havonta újra és újra bizonyítunk annak érdekében, hogy teljes legyen a bizalma bennünk a megbízónknak.

Állandó kampánykezelési megbízás esetén ez az a szerződés forma, ami leginkább kerülendő. Ezzel a legnagyobb probléma az lehet, hogyha időközben kiderül, hogy kontár ügynökséggel kötöttél szerződést, és szeretnél tőlük megszabadulni, akkor a legtöbb esetben ki kell fizetned a hátralévő időre szóló kampánykezelés díjat ahhoz, hogy elengedjenek. Ezen felül persze dönthetsz úgy is, hogy fogadat összeszorítva engeded, hogy elkótyavetyéljék a havi kampánybüdzsét és ez idő alatt reménykedhetsz abban, hogy nem esel el sok konverziótól/profittól, vagy épp értékes megjelenéstől branding kampányok esetében.

DE! Életszerű az a szituáció is, amikor mindkét fél úgy gondolja, hogy mégis határozott idejű szerződést köt, például azért, mert egyedi fizetési ütemezésben állapodnak meg. Ilyen eset lehet amikor a kampányépítési díj nem a projekt indulásakor terheli egy összegben a megbízó bankszámláját, hanem az együttműködés első 6-12 hónapjában elosztva. Viszont ekkor is lehetőséget kell adni a szerződés felbontására mégpedig úgy, hogy szerződéskötéskor az előre lefektetett feltételek alapján elszámol egymással a két fél. Igen, ebben az esetben ki kell fizetni a setup díjat – vagy az abból hátralévő arányos részt amikor megtörténik a felmondás.

Mikor mondjuk azt, hogy ennyi volt, váltani szeretnénk?!

Itt azért türelemre intjük az újonnan hirdető vállalkozásokat! Ne essen abba a hibába senki, hogy pár nappal a kampányok indulása után már stresszeli magát és presszionálja a PPC szakértőt, ha nem jönnek azonnal az eredmények. Tudomásul kell venni, hogy ez egy olyan szakma, ahol elsősorban költés (abból lesz az adat) szükséges és idő ahhoz, hogy kiinduló (legrosszabb) állapotból eljussunk oda, hogy jól optimalizált, ROI+ kampányok fussanak.

Már halljuk a kérdést, amit szinte minden új hirdető feltesz:

Mennyi idő kell ahhoz, hogy ez nekem megérje?

Ha erre vagy kíváncsi, akkor fordulj jóshoz, mert ez a szakma a számokról szól, ilyet előre megmondani nem lehet, ugyanis ez függ a weboldal minőségétől, a hirdetői konkurencia harctól, a termék vagy a szolgáltatás minőségétől, árazásától és még legalább 519 tényezőtől.

Azt javasoljuk, hogyha tervezed, hogy beszállsz hirdetőként a kattintás alapon fizetett hirdetések világába, akkor egy rád szabott egészséges havi költésvolumen mellett legalább 6 hónap megtérülési és türelmi idővel tervezz! Arra nem feltétlenül van szükség, hogy a 6 havi büdzsé rendelkezésedre álljon már induláskor, hiszen a kampányok ideális esetben termelnek „valamennyit” már a rajtot követően is. A lényeg, hogy a kampányok indulását követően folyamatos legyen az eredmények javulása az optimalizálásnak köszönhetően, amihez persze szükséges egy igazán jó szakértő!

Hogyan járjak el, ha csak 2 hónapig szeretnék kampányt futtatni?

Más a helyzet, ha rövid idejű, projekt alapú megbízás érkezik. Ebben az esetben nem alkalmazható a határozatlan idejű megbízás a feladat jellegéből fakadóan. Ekkor törekedni kell arra, hogy elvárható KPI-okat határozzunk meg közösen, amelyeket el kell érni a projekt ideje alatt. Ha jók az eredmények és működik a kémia a két fél között, akkor bizonyára hosszabb távon is egymásra talál a megbízó és az ügynökség.

Hozzászólás

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük