A jelentések (riporting) szerepéről

A jelentések (riporting) szerepéről

Egy hosszútávú PPC együttműködés sarokköve lehet a rendszeres jelentések készítése és átadása a megbízó részére. Sajnos sokszor ez a kvázi-teljesítési-igazolás, a számla melléklete, vagy egy újabb dokumentum, amit rosszabb esetben ki is nyomtatnak, hogy egy fiókba kerüljön. De van, akinek a reporting izgalmas, sexy és versenyelőnyt jelent. Hogyan lehet ekkora a különbség?

Nem mindenkinek ugyanaz a report felel meg

Lehetnek alapvető elvárások egy jelentéssel kapcsolatban, pl. le kell írni az alapadatokat, fő sarokszámokat, fő mutatókat, lehetőleg idősorosan bemutatva. Ezek a tényközlések fontosak, alapvető bizalomépítő tényező, hogy egy pillanat alatt átlátható legyen mennyi pénz került felhasználásra, milyen módon és pontosan milyen eredménnyel. E mögött a PPC kerekasztal is kiáll, eddig a szintig nincs kompromisszum.

De ha a „kötelezőn” túlra tekintünk, utána semmi más nem fontos, csak az: KINEK szól ez a report, MIRE fogja használni, és tudjuk-e támogatni abban, hogy KÖNNYEN használni tudja?

Mérlegeljük, érdemes-e:

– teljesen más tartalmat és formátumot használni egy ügyvezetőnek/tulajdonosnak szánt jelentésben (ők általában nem online szakemberek),

– egy másik formátumot használni a konkrét kapcsolattartó felé (aki remélhetőleg szakember online- és/vagy marketing tudással, és sokkal több részletet kell látnia)

– és esetleg ha a tevékenységünk feladatot ad az ügyfél oldalon (pl. kreatív grafika, szövegírás, weblap módosítás), akkor szintén más formátum lehet a nyerő választás.

Így nem kizárt, hogy egy kiterjedt együttműködés esetén akár három rendszeres report készüljön, vagy egy anyagnak három elkülönülő része legyen, amelyekben lehet átfedés. Persze ez csak indokolt esetben éri meg a feleknek, de a fő üzenet ez: nem érdemes a jelentésekre egységesített, standard termékként gondolni egyik félnek sem.

A mai piaci viszonyok mellett mindeközben mindenki törekszik a minél nagyobb fokú automatizálásra. Mivel jómagam maximálisan a híve vagyok annak, hogy ne munkaórákkal dolgozzunk meg azért, amit előállíthat egy jó program vagy script, kiállok az automatán készülő anyagok mellett. De ezek sosem lehetnek a végleges, átadott anyagok, a következő rész leírja, miért.

Adatok táblázatba rendezve =/= report

Ha egy olyan anyag kerül a kezembe (mint egy jelentős kampány reportja), amin kapásból látszik, hogy egy lehúzott excel vagy egy hirdetési rendszerből letöltött PDF, már tudom: sokat segíthetünk. Ez mondjuk leginkább a párezer forintért kampánymenedzsmentet kínáló cégeknél fordulhat elő, hiszen ha a havidíjból úgysem futja komolyan vehető kampánykezelésre sem, miért lenne idő pont a reportingra. A hirdetési rendszerek kiterjedt export lehetőségeket adnak, formázni tudják a letöltésre kerülő file-t, de ez még nem sokat ér.

Kontextus nélkül az adat csak szám, nem információ.A cél, hogy az adott célszemély számára (ugye mennyire más egy ügyvezető, egy marketing vezető és egy szövegíró) ugyanaz a teljes kép rajzolódjon ki, amit mi átadni szeretnénk. Ehhez az esetek 99%-ában kell a szabad szöveges értelmezés, még ha nem is kell regényeket írni. Minimum kritériumként azt szoktuk mondani: „Ne csak a táblázatot vagy a grafikont tedd oda, írd le mellé, mit kellene rajta látni és miért azt.” Hab a tortán a „mi következik ebből” és a „mi a következő lépés emiatt” kérdések megválaszolása, de azért ne szaladjunk túl messzire, ez legyen egy következő cikk.

Legyen helye a proaktivitásnak

Hiszem, hogy a megfelelő PPC / analitikai reporting nem szólhat csak a múltról, még akkor sem, ha nagyon kis kampányról/költésről/ügyfélről van szó. Ezt biztosíthatja, ha dedikált helye van a jelentésben a következő lépések, észrevételek felsorolásának. Viszont egy-egy kampánymenedzser számára néha ez a leginkább frusztráló. Pedig nem kell aggódni, ha egy folyamatos munka sokadik hónapjában ide nem kerül rengeteg szöveg. Ha egy sok hónapon át tartó együttműködésben nincs mindig áttörés vagy óriási változtatás, nagy megfejtés, attól még lehetünk a legjobb úton. De ezt le kell merni írni.

Vizualizáció!

Végül egy kedvenc vesszőparipa: nem kell leírni, amit meg lehet mutatni. Egy jó adatvizualizációs eszköz, ami túlmegy a Powerpoint ábrák lehetőségein, csodákra képes. Nincs kizárva, hogy hamarosan alapértelmezettek lesznek az olyan PPC jelentések, amelyek egésze tulajdonképpen egy infografika, de a jövőbe tekintő szakemberként egy ilyen cikk végén az a helyes, ha két lábbal a földön maradunk, és nem becsüljük még le a leírt, értelmes, kerek magyar mondatok erejét.

Happy reporting, never boring 😊

Hozzászólás

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük